Op pad met een Zen-meester (deel 3)
- Shiatsu Jo Gevaert

- 15 uur geleden
- 3 minuten om te lezen

Dr. Bryan ‘Daizen’ Victoria nam ons vol energie en enthousiasme voor de laatste keer terug mee op pad. Dit maal ging de reis richting de berg Hiei en hebben we eerst het Kokuhiden museum bezocht. Hier worden eeuwen oude religieuze beelden, schilderijen, teksten en kalligrafieën tentoongesteld en bewaard.
De berg Hiei, welke ten Noord-Oosten van Kyoto is gelegen, werd altijd als een belangrijke plek aanzien. Volgens de Feng Shui is dit een ongunstige richting en diende er een ‘barrière’ te worden voorzien om de stad te beschermen. Naast Shintoschrijnen werd hiervoor ook Hieizan Enryakuji, één van de belangrijkste tempelcomplexen, gebouwd die een ernorme invloed heeft gehad op het Boeddhisme in Japan. Het was de thuisbasis van de Tendai school en tevens het startpunt van het Mahayana Boeddhisme in Japan nadat men zich had kunnen loswringen uit de invloed van het Hinayana Boeddhisme dat toen Nara als thuisbasis had. Het Heizan Enryakuji tempelcomplex heeft veel belangrijke monniken voortgebracht waarvan een aantal van hen zelf belangrijke Boeddhistische stromingen hebben gesticht in Japan. Dogen Zenji (Soto Zen) is hier een goed voorbeeld van. Al deze belangrijke figuren worden nog steeds geëerd in Heizan Enryakuji.
De verhalen van Dr. Brian ‘Daizen’ Victoria in de voorbije dagen speelden zich steeds af in Kyoto. Kyoto was dan ook ruim duizend jaar de hoofdstad geweest van Japan. Deze wordt nog steeds omwille van de rijke erfgoedwaarde beschouwd als de culturele hoofdstad. De stad werd gelukkig gespaard tijdens de Tweede Wereldoorlog waardoor er van de rijke erfgoedwaarde niets verloren is gegaan in deze periode. Het is de ideale plek om het uitgebreid erfgoed en het Japans denken te bestuderen die natuurlijk vasthangen aan de rijke geschiedenis van het land. Het is een geschiedenis met legendarische personages die de natie en het Japans denken mee vorm hebben gegeven. Voor mij komen tijdens deze studiereis vele passies samen. Zoals ik in mijn eerste blogartikel reeds heb aangegeven, zijn filosofisch Daoisme, Zen en shiatsu belangrijke thema’s voor mij. Door studie en beoefening wens ik me ten volle verder hierin te verdiepen en te ontwikkelen. Maar de mensen die me goed kennen, weten ook dat ik een zeer grote interesse heb in geschiedenis. Dus je zult begrijpen dat het voor mij met volle teugen genieten is. Door mijn militaire achtergrond en liefde voor geschiedenis ben ik vanzelfsprekend dan ook zeer geboeid door de eeuwenlange invloed van de samuraiklasse op de ontwikkeling van Japan. Ook in deze context ben ik niet op mijn honger moeten blijven zitten en heb ik de voorbije dagen van Dr. Brian ‘Daizen’ Victoria herhaaldelijk zeer gekende namen gehoord die mij natuurlijk niet onbekend zijn. Deze zelfde historische figuren, zoals Oda Nobunaga, Toyotomi Hideyoshi en Tokugawa Ieyasu hebben dan ook een zeer sterke invloed gehad op de krijgsgeschiedenis en de algemene geschiedenis van Japan. Een belangrijk hoofdstuk van deze geschiedenis speelt zich dan ook af op deze berg. Namelijk de totale uitroeiing op bevel van Oda Nobunaga van alle bewoners en van de krijgsmonniken die het tempelcomplex beschermden. De stoffelijke resten van de slachtoffers liggen nog steeds begraven nabij het Kokuhoden museum. De samuraiklasse en Zen hebben om uiteenlopende redenen een wederzijdse enorme sterke invloed op elkaar uitgeoefend. Vandaag komt dit nog steeds zeer sterk tot uiting bij Aikido. Aikido is een relatief jonge Japanse krijgskunst met een vredelievend ideaal. Men tracht steeds in harmonie te komen met zijn aanvaller. Aikido ademt Zen uit zowel bij de toepassing van zijn technieken alsook bij de mentale ingesteldheid. Men beoefent bij Aikido krijgskunst in de geest zoals Daruma (Boddhidarma) het als eerste Zen patriarch het overleverde aan de Shaolin monniken. Het is dan ook één van de redenen waarom ik het beoefen.


































Opmerkingen